ZBIRKA FOTOGRAFIJA MUZEJA SLAVONIJE
Photograph collection of the Museum of Slavonia
Marija Erl Šafar
Filozofski fakultet Osijek, Odsjek za informacijske znanosti
merlsafar@ffos.hr
Tihana Lubina
Filozofski fakultet Osijek, Odsjek za informacijske znanosti
tlubina@ffos.hr
Iva Horvat
Filozofski fakultet Osijek, Odsjek za informacijske znanosti
ivahorvatt@gmail.com
Sažetak
Rad se bavi pregledom povijesti hrvatske fotografije, konkretno, razvojem fotografije u gradu Osijeku te ujedno donosi uvid u Zbirku fotografija Muzeja Slavonije, a što podrazumijeva prikaz najčešćih tema i motiva prisutnih u Zbirci. Nakon uvodnog poglavlja ukratko se opisuju fotografski postupci, definiraju se dva najvažnija termina kada je riječ o fotografiji – pozitiv i negativ te se prikazuju po dvije tehnike nastanka za svaki. Dagerotipija i postupak instant fotografije opisuju se kao tehnike izrade pozitiva, dok su za fotografske negative navedene i opisane tehnike negativa na papiru i poliesterskoj podlozi. Nakon ovih postupaka govori se općenito o zaštiti i očuvanju fotografija, uvjetima čuvanja te najčešćim oštećenjima kojima su fotografije podložne. Kroz povijest su prikazani počeci korištenja fotografije kao medija, potom najpoznatiji fotografski atelijeri i njihovi vlasnici te, dakako, najznačajniji fotografi na području Hrvatske, a zatim i na području Osijeka. Nakon pregleda osječke fotografije pruža se detaljniji uvid u samu Zbirku fotografija Muzeja Slavonije. Navedeni su načini inventarizacije fotografija u Muzeju od 1850. godine, od kada datira i prvi upis u knjigu inventara, pa sve do suvremenog načina inventariziranja u programu M++. Naravno, pojedinačno su navedene i zbirke fotografija koje Muzej trenutno sadrži, uz odgovarajuće reprezentativne priloge. Dodatni prilozi, odnosno fotografije koje predstavljaju reprezentativne primjerke nekih od tema nalaze se na samom kraju rada.
Cilj je ovoga rada ukazati na fotografiju kao muzejski predmet i muzejsku dokumentaciju kratkim pregledom povijesti fotografije i današnje Zbirke fotografija Muzeja Slavonije.
Ključne riječi: zbirka fotografija, očuvanje i zaštita, oštećenja fotografija, muzejski predmet
Summary
This paper provides an overview of the history of Croatian photography, and in particular the development of photography in the city of Osijek, and provides a brief insight into the Photograph collection of the Museum of Slavonia, which includes the most common themes and motifs that are inherent in the Collection itself. In addition, there are annexes and photographs which are representative examples of some of the topics. After the first, introductory chapter, the photographic procedures are briefly described and the two most important terms are defined when it comes to photography – positives and negatives. Within these terms, two emergence techniques will be shown for each of the positives and negatives. Daguerreotype and instant photography are described as positive fabrication techniques, while photographic negatives are described as paper and polyester backbone techniques. Following these procedures, several passages generally speak about the protection and preservation of photographs, the conditions of storage and the most common damage to wich photographs are subjected. Once the term of photography has been placed in the context of a museum object, this paper gives an overview of the development of photographic techniques in Croatia, and the focus is placed on the development of photography in the city of Osijek. These chapters, throughout history, show the beginning of the use of photography as a medium and also the most famous photographic studios and their owners, and of course, the most important photographers in the territory of Croatia and then in the area of Osijek in particular. After the overview of photography in Osijek, a more detailed insight is given into the Photograph collection of the Museum of Slavonia. This chapter outlines the methods of inventorying photographs in the Museum from the year 1850., respectively from the first entry in the inventory book to the modern invetory method in the programm M++. The collections of the photography that the Museum of Slavonia currently contains with appropriate representative contributions are also listed individually. The aim of this paper is to point to photography as a museum object and museum documentation by briefly reviewing the history of photography and the current Collection of Photographs of the Museum of Slavonia in Osijek.
Keywords: collection of photographs, preservation and protection, photograph damage, museum item
UDK /UDC 77:069](497.543Osijek)
Kategorija: Pregledni rad / Review article
Primljeno/Received: 29.11.2019.
Broj bibliografske jedinice u predmetnom kazalu i kazalu autora: 341
Puni tekst: