AKTIVNOSTI IVANA FILIPOVIĆA U PODRUČJU PERMANENTNOG OBRAZOVANJA UČITELJA KROZ INSTITUCIJE JAVNIH I ŠKOLSKIH KNJIŽNICA (povodom 200-godišnjice njegovog rođenja)
The activities of Ivan Filipovic in the field of permanent education of teachers through institutions od public and school libraries (on the ocassion of this 200th birth anniversary)
Emerik Munjiza
emunjiza@gmail.com
Ivan Munjiza
OŠ „Ivan Filipović“ Velika Kopanica
ivan.munjiza@skole.hr
Sažetak
Cilj. Autori su u ovom radu istražili aktivnosti, ulogu i značaj Ivana Filipovića u području permanentnog stručnog usavršavanja hrvatskih učitelja, realiziranog kroz: stručne udruge, javne i školske knjižnice. Rad se temelji na analizi pedagoške dokumentacije, od kojih jedan dio ima karakter objavljene građe i primarnih izvora. Analizirana dokumentacija opisana je, objašnjena i prikazana unutar predviđenih kategorija: permanentno stručno usavršavanje hrvatskih učitelja, kotarskih učiteljskih društava, kao i javnih i školskih knjižnica.
Pristup. Ivan Filipović sa suradnicima utemeljio je permanentno stručno usavršavanje hrvatskih učitelja na Drugoj općoj hrvatskoj učiteljskoj skupštini, održanoj u Petrinji 1874. godine. Ivan Filipović sa suradnicima je pripremio, predsjedavao i sudjelovao u formiranju zaključaka na navedenoj općoj hrvatskoj učiteljskoj skupštini. Središnje pitanje na Drugoj općoj hrvatskoj učiteljskoj skupštini glasilo je Kako da se daljnje obrazovanje pučkih učitelja nastavlja i unapređuje?
Rezultat. Na Drugoj općoj hrvatskoj učiteljskoj skupštini usvojena je koncepcija permanentnog stručnog usavršavanja kroz individualne i skupne oblike. Za realizaciju skupnog permanentnog stručnog usavršavanja učiteljâ predviđeno je osnivanje kotarskih učiteljskih društava, kao dobrovoljnih udruga hrvatskog učiteljstva. Kako bi se ono operacionaliziralo, istovremeno je predloženo da se pri svakom kotarskom učiteljskom društvu otvore knjižnice s čitaonicama. Kako bi se za njih osigurala, opća i stručna literatura na hrvatskom jeziku, već je ranije Ivan Filipović 1871. godine osnovao Hrvatski pedagoško-književni zbor.
Praktična primjena. Pored navedenih aktivnosti, primjetljiv je doprinos Ivana Filipovića na području permanentnog stručnog usavršavanja kroz zakonodavnu aktivnost. U prvom hrvatskom školskom zakonu iz 1874. godine jedno posebno poglavlje posvećeno je produžnom obrazovanju učitelja. Neosporno je dokazana značajna aktivnost Ivana Filipovića u stvaranju koncepcije permanentnog stručnog usavršavanja hrvatskih učitelja, a posebno je značajan njegov doprinos na stvaranju potrebne stručne infrastrukture kroz kotarska učiteljska društva, školske i javne knjižnice i izdavačke institucije.
Ključne riječi: individualni, skupni oblici, stručna infrastruktura
Summary
Purpose. The authors of this work have explored the activities, the role and the significance of Ivan Filipović in the field of permanent professional training of Croatian teachers, implemented through professional associations, public and school libraries. The work is based on the pedagogical documentation analysis, a part of which has the character of published materials and primary sources. The documentation analysed is described, explained and displayed within the specified categories: permanent professional development of Croatian teachers, County teachers’ associations, as well as public and school libraries.
Approach/Methodology/Design. Ivan Filipović and his colleagues founded the permanent professional training of Croatian teachers at the Second General Croatian Teachers’ Assembly, held in Petrinja in 1874. He and his colleagues prepared, chaired and participated in the formulation of the conclusions of the above-mentioned assembly. The central question at the Second General Croatian Teachers’ Assembly was: How to continue and improve the further education of teachers?
Results. The Second General Croatian Teachers Assembly adopted the concept of permanent professional development of teachers through individual and group forms. In order to implement the joint permanent professional development of teachers, it is provided to establish County teachers’ associations as voluntary associations Croatian teachers. At the same time, it was proposed that libraries with reading rooms be opened at each County teachers’ society in order to make it operational. And in order to provide them with general and professional literature in Croatian, the Croatian Pedagogical and Literary Association was founded in 1871. on the proposal of Ivan Filipović.
Practical application. In addition to the above activities, Ivan Filipović’s contribution to the field of continuous professional development through legislative achivihes is also noticeable. In The First Croatian School Law of 1874, there is a special chapter devoted to the continuing education of teachers. The significant activity of Ivan Filipović in creating the concept of permanent professional training of Croatian teachers has been indisputably proven, and his contribution to the creation of a special professional infrastructure through the county teachers’ associations, school and public libraries and publishing institutions as well.
Key words: individual and collective forms, expert infrastructure
UDK / UDC 374.7-051
37.01Filipović, I.
Stručni rad / Professional paper
Primljeno/ Received: 02.12.2023.
Broj bibliografske jedinice u predmetnom kazalu i kazalu autora: 480
Puni tekst:
Munjiza, Emerik i Ivan Munjiza. 2024. „Aktivnosti Ivana Filipovića u području permanentnog obrazovanja učitelja kroz institucije javnih i školskih knjižnica.“ Knjižničarstvo 28, no. 2: 43-58. https://nova.knjiznicarstvo.com.hr/wp-content/uploads/2024/05/480_Munjiza-Munjiza.pdf