ZAMIŠLJENI SVIJET – LUTKE U KNJIŽNICI
Imaginary World – Dolls in the Library
Anita Tufekčić
Osnovna škola „Antun i Stjepan Radić“, Gunja
arian200@gmail.com
Biljana Krnjajić
Osnovna škola Siniše Glavaševića Vukovar
arian200@gmail.com
Sažetak
Svijet lutaka svijet je humora, poezije i fantastike. Lutka kao medij poznata je kao sredstvo u radu s djecom, a kao figura asocira na djetinjstvo i na igru. Sveprisutna je u čovjekovu životu kao igračka, umjetnička tvorevina i scenski rekvizit. U igri dijete lutku oživljava na sebi svojstven i osebujan način. Lutka – igračka potiče ga, a lutka – scenski rekvizit polako mu otvara vrata umjetnosti, razvija smisao za dobro, plemenito, moralno i lijepo. Scenska lutka ima veliku snagu i moć nad djetetom. Animirana rukama učitelja, lutka postaje omiljeno sredstvo koje djeca s radošću prihvaćaju. Lutka potiče scensko stvaralaštvo kojim se uspješno djeluje na dječje osjećaje, koordinaciju pokreta i govor, čime potpuno opravdava svoju prisutnost u nastavi. Danas više nije pitanje to treba li se ili ne koristiti lutkom u suvremenoj nastavi, nego kako to činiti da i učenici i roditelji prihvate ovakav način učenja te da ono što uspješnije ostvaruje ciljeve nastave. Svatko tko se koristio lutkom u bilo kojem kontekstu, može posvjedočiti interesu, zaokupljenosti i entuzijazmu koji obuzimaju djecu u susretu s dobro animiranom lutkom. Učitelji kao osnovni djelatnici odgojno-obrazovnog sustava moraju biti spremni na intenzivniju primjenu lutke i lutkarske igre u redovnoj nastavi. Isto tako, kako velik broj knjižničara djeluje pri odgojno-obrazovnim ustanovama i obavlja posao usko povezan s odvijanjem nastavnoga procesa, poželjno bi bilo i njihovo uključivanje. Kao lutka može poslužiti svemu onome čemu učenici žele i mogu dati život, ono čime se svakodnevno igraju ili što mogu pokrenuti svojom maštom. Za upotrebu lutke u nastavi nije potrebna tehnički „savršena“ lutka. Lutka može postati bilo što, može je se izraditi od plastike, tkanine, komada papira ili od ostatka ambalaže; samo joj treba htjeti i znati udahnuti energiju, dušu, život. Igra lutkama izrazito je učinkovita nastavna metoda. Igra je prirodna aktivnost, stoga je značajna u razvoju djeteta i predstavlja osnovu za učenje. Djeca igrom usvajaju i razvijaju socijalne, kognitivne i jezične vještine. Stječu samopouzdanje koje će im u životu trebati. Najveću vrijednost lutka ipak postiže u rukama učenika jer tada pokreće njegov sveobuhvatni angažman i stvaralaštvo.
Ključne riječi: lutka, lutka u nastavi, igra s lutkama, scenska lutka, animacija lutke
Summary
A doll as a medium is known as a tool in working with children. A doll is a figure that reminds us of childhood and playing. The world of dolls is a world of humor, poetry, fantasy. A doll is omnipresent in human life both as a toy and as an artistic creation, as well as a stage prop. While playing, children bring dolls to life in their own unique way. Doll toys encourage them, whereas doll stage props slowly open them the door to art, developing a sense of the good, the noble, the moral, the beautiful. Stage puppets have great strength and power over a child. Animated by a teacher’s hands, dolls become a favorite tool that children accept with joy. A doll encourages stage creativity, which successfully affects children’s feelings, coordination of movements, speech, which fully justifies its presence in the classroom. Today, it is no longer a question of whether a doll should be used in modern teaching or not, but a question of how to do it so that it is accepted by students and their parents and that it serves the purpose of achieving the teaching goal. Anyone who has used a puppet in any context can attest to the interest, preoccupation and enthusiasm that overwhelms children when they encounter a well-animated puppet. Teachers, as basic employees of an educational system, should be ready for more intensive use of puppets and puppet games in regular classes. Likewise, since a large number of librarians work at educational institutions and perform work closely related to the teaching process, their inclusion would be desirable. Anything students want and can give life to, anything they play with every day, whatever they can set in motion in their imagination can serve as a doll. A technically “perfect” doll is not required to be used in class. A doll can be anything – from plastic, rags, pieces of paper to packaging materials, all it takes is to have a wish and know how to breathe energy, soul, and life into it. We learn all our lives. Playing with dolls, which we introduce into classes, thus becomes a very effective way of learning for children. Playing is a natural activity, therefore it is essential in a child’s development and represents a basis for learning. Children can acquire social, cognitive and language skills through play. They gain self-confidence, which will come in handy in life. However, a doll achieves its greatest value in a student’s hands because this is when it triggers one’s overall engagement and creativity.
Keywords: doll, doll in class, playing with dolls, stage doll, doll animation
UDK / UDC 371.695:027
37.015:792
Stručni rad / Professional paper
Primljeno/ Received: 14.04.2023.
Broj bibliografske jedinice u predmetnom kazalu i kazalu autora: 444
Puni tekst: